Myndighetens "bördor"

Om några dagar är det EU val. Detta känns för tillfället väldigt... tungt. Jag har noll koll på vem och vad jag ska rösta på. Det var en "debatt" i skolan idag där "representanter" från de olika partierna var med och pratade, men det gjorde mig om något mer förvirrad. Efter den debatten kändes det mest vänster. Hon var bäst på att prata.
Jag blir bara lite irriterad över den stora fokusen på Ipred-lagen. Och även fast jag är lite obrydd så kunde jag inte låta bli att bli skeptisk och ställa frågor. Där sitter de, alla dessa "politiker" och inte en enda är ju för Ipred (undantag Folkpartiet och kanske KD, representanten visste inte var de stod i frågan)?! Jag förstår inte? Dessa ska ju representera partierna, och om ingen av dem är för Ipred, hur kan lagen ha gått igenom? Vem röstade ja från början och röstar nej nu liksom?

Nej. Vi får se hur söndagen artar sig. Det blir kanske FI, Vänstern eller Sossarna. så det lär ju bli typ Miljöpartiet för jag brukar som sagt ändra mig till något helt annat just i sista stund. Men nu är ju iofs problemet att man inte ska rösta ideologiskt utan på specifika individer, och hur gör jag då? Inga namn säger mig något, förutom Gudrun Schyman.

Nejnej. Fortfarande har jag ingen aning. Och jag är på tok för lat för att ta reda på information...

Kommentarer
Postat av: Lotta

Läste just på NSD's hemsida. Hade fått nys om att du var med. Bra artickel, och fina bilder. Jag vet inte varför de typ 8/10 ggr väljer att visa mina sämre sidor på bild när jag är i tidningen. Fösrsta gångerna känns det som katastrof, men nu är jag van, och orkar inte bry mig desto mer. hehe. Det är oftast Haparandabladet som publicerar, enligt mig, fula bilder på mig. De utsträcker sig inte till lika många, och har inte bilder på internet. ;) tack och lov.



Med företaget går det sakta frammåt. Har haft öppet i snart 2 månader. Pajala är ju en hyfsat liten by, så det är lite segstartat, men det kommer ju in lite pengar då och då. Skulle vara otroligt skönt att få bort lånet och kontokrediten iaf. Går ju hela tiden ammorteringar och ränta. Fast man betalar tillbaka 1000 kr, så försvinner det inet 1000 kr från lånet...



Ja, det är just att jag kan ha de priserna jag har. Jag tjänar inte mycket på det. Men bättre att hålla priserna så lågt som möjligt. Har man det högre, så köper ju ingen, och då tjänar jag ju ingenting..:/



Jag känner själv inte mig så kreativ i tatueringstänkandet. Men det är väl för att jag redan varit kreativ om det så många ggr, och ideérna börjar ta slut...så jag har lite problem att komma på framtida tatueringsmotiv. Har lite funderingar... Min nästa som jag vet om blir min sedan många många år tillbaka bästa vän, som ska hamna på stjärnhimlen. Och även om vi inte skulle vara vänner i framtiden, så har hon varit en stor del av mitt liv, och varit med och forma mig till den jag är. i ca 10 år har hon varit min bästa vän..och jag hoppas ju att det ska bestå, men gör det det inte, så har hon ju fortfarande varit det. Så det är inget jag kommer ångra, så som jag resonerar. Hon är iaf en stor stjärna på min himel! :D



Jag har alltid varit väldigt personlig vad gäller det mästa, och varför börja med ytliga tatueringar? nej tack. ju närmare hjärtat betydelsen står, detso mer kärt blir det att ha den tatueringen, oavsett hur den ser ut. :D



Min mamma är inte emot tatueringar i allmänhet, men hon börjar tycka att det räcker nu..hehe. är uppe i 25 st. Många är ju väldigt små, men ändå. Pappa säger inte så mycket. Sist han sa något så var det "jag hoppas det är turch".



Kreativiteten finns säkert inom dig. Men hur du ska locka fram den är en annan femma.. där har jag tyvärr inga tips..



Iaf, så är det en väldigt bar idé att fundera ordentligt innan du tatuerar dig. Jag hade motivet till min första jag tänkte göra upphängt på väggen i flera månader innan den blev av. Men då visste jag att jag inte lessnade. Dock ser jag den aldrig, då den är på ryggen. Så tänker sällan på att den är där..heh.



Well well, nu ska jag börja jobba med en brudklänning som jag fått beställning på. :)

2009-06-03 @ 11:30:57
URL: http://lottahietanyberg.blogg.se/
Postat av: Lotta

Oj oj, här var man självkritisk. (ska jag säga) Jag diggar ditt röda hår. Du passar finfint i det. Själv har jag provat på nog med hårfärger, och det slutar alltid med att jag vill tillbaka till mitt blonda. T.o.m haft limegrönt.. Det var kul i några dagar. Men herra! vad man fick blickar. Någon var även i stil med avsky. Det var lite kul att se hur folk reagerar. Jag har aldrig velat vara i centrum, men p.g.a min stil så har jag till och från fått en del uppmärksamhet. Men jag har väl tonats ner med åren..



Ja, piercingar hade jag också som en beroende grej förrut. Jag har haft piercing på 33 olika ställen. (minns det så bra eftersom jag ofta fått fråga om hur många jag haft.) Jobbat som textilslöjdslärare, och barn kan vara frågvisa. ;)

Människor känner lite då och då ”nu måste jag förnya mig”. Endel köper te.x nya kläder, andra piercar sig, eller tatuerar sig..jag piercade mig. ;) nu är jag mer inne på tatueringar när jag behöver förnyas. Det är kul, och man lever bara en gång. Hur det är ser ut när jag blir gammal, spelar ingen roll. Det är en del av mig, och en del av vem jag är eller var.



Få se nu vad jag har?

Den allra första jag gjorde var texten ”Fri kvinna” i nacken, Lotta betyder fri kvinna, och det betyder mycket för mig. Att stäva efter att känna sig fri, leva för det Jag vill leva för..Oh, det går att skriva för mycket om det, så jag slutar nu. ;)

Samma dag kom även min ängel på ryggen till. Den är lite svårare att förklara varför jag just har den. Mamma har iaf alltid kallat mig för ängel. Och egntligen int bara hon. Många har sagt att jag är änglalik. Men finns mer bakom den än att folk har kallat mig det.

Min tredje var snigeln, den skrev jag om, eller?

Sen har jag en pusselbit på vaden. Kort sagt, livet är som ett pussel. Har skrivit en novell om det en gång i tiden…att ens pussel aldrig blir komplett. Det är en av meningarna med den, med väldigt korta ord.

Sen har jag en igelkott på vristen. Min bästa vän sa en gång att jag är som en igelkott. Med taggarna utåt. Inte bits eller så. Men skyddar mig ifrån yttre ”skador”. Ord, dvs. Det beror säkert på hur min skoltid var. Inte lätt. Så igelkotten har som blivit en symbol för mig, såsom snigeln. Trygghet och skydd.

Jag har ett hjärta på foten. Lite klychigt, men vad vore livet utan kärlek?

”Du är född för att le”, står på sidan av min hand. Det var en sak min storebror skrev till mig efter att jag kommit ur ett över 2 årigt förhållande som jag inte hade mått så bra i, och det var första gången på länge som jag verkligen log på riktigt. Det är en fin påminnelse om att komma ihåg att leva för det man blir glad över. I korta drag.

Har skrivit Hieta Nyberg på armen, mammas och pappas efternamn. Jag är ju en salig blandning av min mor och min far. 

Symboler på fingrarna som står för livet, kvinna/venus, oxe, och kärlek. Livet, ja behöver jag säga mer, jag är ju kvinna, stolt över det också, samma symbol står även för planeten venus, kvinnans styrka, och råkar vara mitt stjärnteckan oxes planet.

Jag har ett träd på armen..stammen ser ut som ett L och en gren påminner om en 8. Vilket blir mitt namn. Mitt Lotta- träd. Den är svår att förklara.

En måne finns även på stjärnhimlen. Månen har också med kvinnan och göra. Minns inte exakt med ord hur det löd. Sen är jag även en natt människa. Korta drga om den.

En orm på benet. Jag har aldrig varit mycket för husdjur. Men ända sedan jag var 9 år har jag velat ha en orm, men inte fått. Nu har jag mitt husdjur med mig hela tiden. Den är väldigt enkel, och grafisk. Ser ut som att den är ritad av ett barn. (mig) hehe. Men jag gillar den ändå. Har döpt den till dr.snake. Det kom till på en slöjdlektion jag hade då eleverna höll på att prata om harry potten, en av dem var inte så insatt och sa ”dr.snake, det är ju han som är voldemort, han med turbanen”. Det hon alltså försökte säga var att professtor snape var voldemort, och trodde att han var professor quirrel i ettans bok.

Det var nog nästan alla…



Det är min första brudklänning jag syr. Har gjort balklänningar tidigare. Men jag måste erkänna att det är roligast att sy kläder till mig själv. Det är kul med nytt. Något som jag inte tycker är allt för kul är att sy samma sak två gånger. Då är det ju redan gjort. Jag vill i framtiden bara designa prototyper, och få resten uppsytt i fabrik. Men det tar väl sin tid att etablera sig så pass. Men ska iaf lansera min första t-shirt i massproduktion, vilket känns kul. En bit på vägen. 



I veckan händer inte så mycket speciellt. Bruden ska komma och prova första ”utkastet” av klänningen. Och i helg firar jag och min sambo 2 år. Sen blir det fest, för att fira att Andreas skiva är klar.

Vad händer i veckan för din del?



Just ja, varför jag visste att du var i tidningen var för att Andreas ringde och sa, ”hon som du skriver med på bloggen är i tidningen idag.” 



Det var det längsta kommentarsinlägg jag skrivit någonsinn. Hehe.

2009-06-03 @ 14:18:25
URL: http://lottahietanyberg.blogg.se/
Kommentera här!
Namn?

E-postadress: (Publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Komma ihåg dig?          

Till bloggens startsida