Det här med mammalögner

- Man ska inte bada direkt efter maten för då får man kramp.
- Du får svart tunga om du svär.

Jag hade tänkt komma med en massa bra exempel, men jag kommer inte på fler såhär på rak arm och min mor är inte här så jag har ingen möjlighet att få veta hela gömman med mammalögner. Dessa lögner som mammor säger då de tillexempel inte ids övervaka ungarna i vattnet direkt efter maten (de vill smutta på vin och ta det lugnt) och som hänger med barnen en lång tid.

Den ultimata mammalögnen (för mig) är Du får mer och svartare hår om du rakar benen. Jag vet att måånga anser att detta stämmer, men för mig är det rent bullshit och en lögn som föräldrar använder för att de inte finner det lämpligt att deras barn rakar sig då de går i fyran.

Varför skulle hårsäckarna påverkas för att man tar bort håren? Det är ju inte så att man får mer hår bara för att man klipper sig. Jag tror knappast en kille som under en tid rakat skallen upptäcker att håret som kommer ut är lika tjocka som hans könshår.
Jag tror snarare att det är ovanan; man rakar bort allt hår och det som växer upp igen är dels i samma längd alla hårstrån (hår nöts av med tiden), dels osolblekt och sen är det bara ovanan att se hår där igen som gör att det ser mer ut. Se på en gräsmatta; en nyklippt gräsmatta ser mycket mer "kompakt" ut än om den fått växa till sig i några veckor.

Och argumentet att då män börjar raka skägg så är det från början fjunigt för att sedan bli hårt och vasst? det är ju kroppens utveckling. Då man är liten har man ju för fasen inga hår alls! Då man är tio har man lite mer och då man är 20 ännu mer. Det är inte pga. att du rakar dig, det är pga. att kroppen utvecklar sig! Jag har RAKAT (ja med rakhyvel) mina ben sen typ fyran och jag upplever inte att min behåring varken blivit tjocka och svarta. Jag har mer hår än då jag började raka mig, men det har jag även på armarna och de rakar jag aldrig.

Och att håren blir svartare?
En gammal kompis till mig är den blondaste person (inte blond=dum utan blond=hårfärg) jag någonsin känt som är naturligt blond. Hennes mor som idag är mörkt brunhårig var tydligen exakt lika blond som hon då hon var liten. själv var jag superblond ett tag i mina unga dagar, men idag är det mest gråblondbrunt. Vad händer? Håren ändrar färg med åldern. Det är klart att de gör.

Så nej, jag tror inte på detta. Enligt mig är det en ursprunglig mammalögn som spridit sig och som inte längre tros vara lögn, utan som är fakta för många.

Kommentarer
Postat av: Cika

Enligt experter (!) så blir håret grövre och mörkare om du rakar och tunnare om du vaxar. Dock finns det undantag till det - du verkar vara en av dem ;)

2009-05-21 @ 15:27:33
URL: http://cika.blogg.se/
Kommentera här!
Namn?

E-postadress: (Publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Komma ihåg dig?          

Till bloggens startsida